Egészséges-e a kávé, mítoszok és tények

Több angol nyelvű oldalt is elolvastam erről a témakörről az interneten, nem könnyű igazságot tenni. Egy tucat oldal ugyanis a kávéfogyasztás előnyeire hívja fel a figyelmet, szerintük egészséges. Például véd a 2. típusú cukorbetegség, a Parkinson-kór, májbetegség, prosztata rák, az Alzheimer-kór, számítógépes munka okozta hátfájás stb. ellen.

egészséges(Ebből a számítógépes munka okozta hátfájást tartom a legmulatságosabbnak. Ha több kávét iszunk, többször kelünk fel a székből és nyújtóztatjuk ki testrészeinket, tehát a kávé fogyasztás közvetve hozzájárul a panaszok enyhítéséhez.)

De azt is meg kell említeni, hogy más oldalak pedig pont arra hívják fel a figyelmet, hogy vannak esetek, amikor a kávé kifejezetten rossz, ami függ a genetikai hajlamtól, életkortól és még attól is, hogyan készíted a kávédat.

 

 Nézzünk pár érdekesebb kutatást

egészségesEgy hatalmas tanulmányban, amit Dél-Koreában végeztek, több mint 25.000 (!) kávéivót figyeltek meg. E tanulmány szerint a kávé mérsékelt napi fogyasztása – ami 3-5 csésze naponta – csökkenti a koszorúér megbetegedések valószínűségét. Annyit hozzátennék, hogy szinte biztos vagyok benne, nem olasz presszót fogyasztanak reggelente. Ami egyébként érdekes összehasonlítás lehetne ekkora tömegen megfigyelve. Négy csésze kávé naponta csökkenti a bőrrák kockázatát. Ugyanakkor a tanulmány azt is megjegyezte: a koffeinmentes kávé nem nyújt védelmet.

 

Egy másik friss tanulmány a kávéfogyasztás és a sclerosis multiplex kapcsolatát vizsgálja. Úgy ítélték meg, hogy 4-6 csésze naponta csökkentette a kockázatot, hogy beleessünk abba a bizonyos % adatba, amelyikbe nem szeretnénk… A kutatók most azt vizsgálják, milyen vegyületek okozzák ezt a kedvező hatást, mert jelenleg úgy néz ki, nem a koffein az.

Mielőtt most a kedves olvasó lefutna kedvenc kávézójába egy kiadós latte-ra, karamell öntettel a tetején, nyugodtan le lehet állni. Ezek a kutatások nem ennek hatásait vizsgálják, hanem a tiszta kávé fogyasztásét. (Tej és cukor nélkül.) Nem olyan szörnyekét, amik vastag tejszínhab sapkával, cukormázzal lettek leborítva. Az hangsúlyozottan nem ez a kategória.

 

egészséges

 

A kávét vizsgálták már sokat és sokan, és nem csak az utóbbi időben

A Harvard Health Professionals tanulmánya, amely 1986-ban kezdődött, és a Nurses ‘Health tanulmány, amit 1976-ban indítottak, már arra a következtetésre jutott, hogy egészséges szokás a kávéfogyasztás.

“Nem találtunk semmilyen összefüggést a kávéfogyasztás és bármely okból bekövetkező halál kockázata között, legyen az akár a rák, vagy szív- és érrendszeri megbetegedés. Még azok az emberek esetében sem, akik hat csésze kávét fogyasztottak naponta” írja Dr. Rob van Dam, a Harvard School of Health kutatója.

 

egészséges

Ne hunyjunk szemet a negatív hatások felett sem

na ez tutira nem egészségesBizonyos genetikai tényezők is befolyásolják a kávé hatását szervezetünkre. Van egy gén -az úgynevezett CYP1A2 – ami meghatározza, milyen gyorsan tudjuk lebontani a koffeint. Ha egy lassabb változattal rendelkezünk, akár egy csészétől is kaparhatjuk a falakat, ráadásul jó sokáig. Ez a gén befolyásolja azt is, mennyire tartósan növeli meg a vérnyomásunkat egy délutáni ristretto.

A hölgyek is szenteljenek különös figyelmet annak, mennyi kávét fogyasztanak. A kávé növelheti a klimaxos hőhullámok hatásait. És a terhes nőknek az orvosok azt ajánlják, napi egy csészénél többet ne fogyasszanak, mert az növeli a vetélés és a koraszülés valószínűségét.

egészségesÉrdekes módon egyes kávékészítési módok között is különbséget tehetünk a szervezetre gyakorolt kedvező, vagy éppen kedvezőtlen hatásaiban. A kávé ugyanis tartalmaz egy összetett zsírt, a cafestol-t. Ez adja a kávé olajos részét, ami sajnálatos módon növeli az LDL koleszterin szintjét a szervezetben. Most a papírszűrőt használók rögtön fel is lélegezhetnek, az ugyanis visszatartja ennek jelentős részét. Aki viszont a törökös kávét szereti,  jobban izgulhat. (Az eszpresszóra is kíváncsi lennék egy ilyen összehasonlításban, de nem találtam adatot róla.)

 

Akkor tehát egészséges?

Összefoglalva, több kutatás eredményeit átolvasva, talán azért kijelenthetjük: sokunk számára a kávé áldás. És a tudomány jelenlegi állása szerint nem kell bűntudatunk legyen, ha elfogyasztunk naponta egy-egy mennyei eszpresszót.

Folytatjuk …

További ajánlott írások
prev next

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

© Makk Károly, 2017 Frontier Theme